Ugrás a fő tartalomra

7400 Kaposvár, Fő utca 65.


+36 (70) 400 2554

Széchenyi 2020

Hírek


2025. febr. 11.
Varga Katalin

    Oktatással a jelen és a jövő erdeiért

    Zalaegerszegen született, és a Zala megyei Tormaföldén a Vétyemi-ősbükkös árnyékában nőtt fel, ahol a mező- és erdőgazdálkodás egyformán meghatározta az emberek mindennapjait.

    Oktatással a jelen és a jövő erdeiért

    Innen hozta az erdőgazdaság szeretetét, amelyet igyekszik átadni tanítványainak is. Boa Tamást, a Kaposvári SZC Dráva Völgye Technikum és Gimnázium igazgatóhelyettesét kérdeztük múltjáról, jelenéről és az erdészképzés jövőjéről.  

    Honnan jön a mezőgazdaság és a természet iránti szeretet? Mivel foglalkoztak a szüleid? 

    A mező-, erdő- és vadgazdálkodás meghatározza az életemet. A hétvégéket és a nyári szünetek egy jó részét Lenti külvárosában, a nagymamámnál töltöttük testvéreimmel. Itt tanultam meg alapszinten főzni, sütni, és azt is, hogy kell gondozni a konyhakertet. 

    A kárpótlás idején a nagyszüleim nem kívántak nagy területen gazdálkodni, így nem éltek a területek visszavételével, de a házuk körül gazdálkodtak.

    Édesanyám varrónőként dolgozott, majd a ruhagyárak leépülésével és megszűnésével a háztáji gazdálkodásban foglalt el nagyobb részt. A 2015-ben elnyert és megvalósított fiatal gazda pályázatomban is nagyon sokat dolgozott és segített a Kislakosi Málnafarm üzemeltetésében.

    Édesapám eredetileg vegyipari szakmunkásnak tanult, viszonylag későn, negyvenéves korában házasodott össze édesanyámmal, és ezzel párhuzamosan a  születésem előtti években végezte el a vadász-vadtenyésztő szakot Szombathely-Oladon. Volt idő amikor sertéstartással, később bérhízlalással egészítette ki a család bevételeit, de mára csak kis területű gabonatermesztés maradt meg.

    BoaTamás2-vágott.jpg

    Ezek szerint volt családi indíttatásod az erdész szakmához?

    Édesapám mező és -vadgazdálkodási tevékenysége természetesen nagy hatással volt az életemre, a nyári szünetben, aratási időben a kombájnokban ültem. A szeptemberi szarvasbőgések idején rengeteg időt töltöttünk együtt a bikák megfigyelésével.  A születésem után édesapám - a világrekord gímbikát is adó vadászterületen gazdálkodó - Lovászi Olajbányász vadásztársaságnál dolgozott. Itt egy munkahelyi vita kapcsán a karrierje derékba tört, így ezután a vadászat háttérbe szorult az életünkben. Ennek ellenére a vadmegfigyelések, és téli terelővadászatokon való részvétel a Zalaerdő Zrt.-nél megmaradt. 

    Mikor döntöttél úgy, hogy az erdész szakmát választod?

    Az erdész szakmát, unokatestvérem javasolta, aki maga is Barcsra járt a nyolcvanas évek elején. Az ötlete a felvételi időszakban született, így szüleimmel eljöttünk az iskola nyílt napjára, ahol rögtön megragadott a középrigóci környezet. Ezután már nem volt kérdés, hogy mi lesz a felvételi sorrend. A biztonság kedvéért azért még megjelöltem az informatikát és szakács szakmákat is, bár hozzátenném, az erdész szakma ma sem nélkülözheti az ezen területeken szerzett kompetenciákat.

    Egyértelmű volt, hogy a szakma megszerzése után diplomát is szerzel? 

    Nem készültem egyetemre, azonban a 10. évfolyamban már látszott, hogy az általános iskolában történt felzárkóztatások, korrepetálások közel egy évtizedre rá meghozták az eredményüket. Így elsőként a továbbtanulás feltételrendszerében emelt szinten kezdtem el tanulni biológiát és matematikát. Szerencsém volt, mert a fél osztályunk hasonlóan járt el, így a gimnáziumi osztállyal összevontan valósult meg a felkészítésünk az érettségire, és ez által a felvételire.

    A Soproni Egyetem jogelődjénél tanultam tovább, ahová már érettségi után felvételt nyertem, de a technikusi végzettség megszerzése miatt maradtam még két évet az iskolában. Nem bántam meg, hiszen az akkori nemzetközi programoknak köszönhetően, a nyári gyakorlatomat 13. évfolyamban Mecklemburg-Előpomerániában, a Fischland-Drass-Zingst félszigeten töltöttem. Ezt követően, a 14. évfolyamban 3 hét harveszter és forvarder kezelői tanulmányi kiránduláson és tanfolyamon vettem részt Svédországban.

    A középiskolai évek után osztatlan erdőmérnök képzésben vettem részt. A selmeci hagyományrendszer és az ott kapott szemlélet ma is meghatározza az oktatási szemléletemet, fontos a bajtársiasság, a csapatmunka, a munkatársakkal és tanulókkal szemben egyaránt.

    BoaTamás3_vágott.jpg

    Mikor kezdett el vonzani az oktatás?

    Az oktatás kezdetben nem vonzott, a volt tanáraim kérésére egy párkapcsolati válság után tértem vissza Középrigócra. Kezdetben egy-egy évre szólt a szerződésem, ma már a 11. oktatási tanévet taposom. Az évek során felismertem, hogy én az oktatással tehetek a jelen és a jövő erdeiért, úgy hogy minél többet átadok abból, amit Tormaföldén-Lentiben-Barcson és Sopronban kaptam.

    Azért, hogy az oktatási tevékenységem során is növeljem a hatékonyságomat, az elmúlt években elvégeztem a Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Karán a mérnöktanári képzést, illetve jelenleg a MATE kaposvári Kampuszán közoktatásvezetői képzésben veszek részt.

    Milyennek látod a fiatalok helyzetét, akik ebbe az irányba mennének tovább?

    Nem könnyű ma agrár szakembernek lenni, hiszen nagy társadalmi- technológiai és környezeti változások tanúi vagyunk. A végzetteknek pedig alkalmazkodnia kell ezen változások kihívásaihoz, így elengedhetetlen a szakmai elhivatottság és az érdeklődés fenntartása az innovációk iránt. Én ma sem választanék más utat. Erdő nélkül nincs tiszta víz és tiszta levegő,…azaz élhető környezet.

    Át tudod adni a családodnak is a természet, az erdő szeretetét? 

    Egy öt és egy három éves kislány édesapja vagyok. A Középrigócon eltöltött évek után saját házat vásároltunk Barcson és itt élünk két és fél éve. Feleségemet is az oktatásban ismertem meg, a testvére az első osztályomban tanult erdész és vadgazdálkodási technikusnak. Külföldön dolgozott a vendéglátásban, majd a GYES után Barcson a Szociális Központban helyezkedett el, az idősek nappali ellátásában volt Klub-vezető.

    A feleségem édesapja is hivatásos vadász volt, együtt jártak édesapámmal vadász-vadtenyésztő szakra, így ő is hozta magával a természet szeretetét. A gyerekekkel gyakran kirándulunk a Dráva-mentén és a zalai erdőkben. Bízom benne, hogy így nekik is át tudom adni azt a szemléletet, amit mi hoztunk magunkkal, és ha nem is erdészekké, de erdőszerető felnőttekké válnak majd.

     

     

     

    Megosztás

    KAPCSOLÓDÓ HÍREK


    Adj nevet a robotkutyának!

    Adj nevet a robotkutyának!

    Gratulálunk! Megtaláltad „Keresd a robotot” játék utolsó robotját. Ez a Unitree Go2 robotkutya, amelynek a nevére a pályázatainkban résztvevő diákok és ovisok tehetnek javaslatot.

    2025. febr. 13.
    KSZC
    Minden egyes nap ajándék

    Minden egyes nap ajándék

    Minden egyes nap apró ajándékokat, figyelmességet és együtt töltött időt csempésznek kapcsolatukba. Balla Ildikó és Ludán Gábor a Kaposvári SZC Nagyatádi Szakképző Iskola oktatói, az iskolában ismerkedtek meg, és tavaly szeptemberben házasodtak össze.

    2025. febr. 13.
    Varga Katalin
    Arcfelismerő robotot fejlesztettek az Adyban

    Arcfelismerő robotot fejlesztettek az Adyban

    A „Keresd a robotot!” játékban ezúttal a Kaposvári SZC Nagyatádi Ady Endre Technikum és Gimnázium saját fejlesztésű robotja mutatkozik be.

    2025. febr. 11.
    KSZC


    KIMIKK
    Digitális Közösségi AlkotóműhelyFestoKaposvári VizsgaközpontMagyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal: NSZFHSomogyi Kereskedelmi és IparkamaraVIDEOTON Elektro-PLAST Kft
    Széchenyi 2020

      • SZC logo fehér
      • Kaposvári Szakképzési Centrum

        7400 Kaposvár, Fő utca 65.

      • Telefon: +36 (70) 400 2554

        E-mail: info@kszc.hu

        OM azonosító: 203027

        Felnőttképzési nyilvántartás száma: E-001287/2015


      2025Kaposvári Szakképzési Centrum