Hírek
Varga Katalin
Közösen iránytűként segíthetjük a fiatalokat a pénzügyekben
A pénzügyi tudatosság fejlesztését érdemes minél hamarabb elkezdeni. A Pénziránytű Alapítvány már óvodás kortól egészen érettségiig, minden korosztály számára kínál a köznevelésbe nagyon jól beépíthető gyakorlatias tananyagokat, játékokat, programokat.
Somogyban a Kaposvári SZC Noszlopy Gáspár Közgazdasági Technikum mint Pénziránytű Bázisiskola segíti munkájukat. Az együttműködés eredményeként a térségből már mintegy ötezer általános és középiskolás diák vett részt pénzügyi tudásukat fejlesztő élményprogramokon.
Derczbach-Fekete Dórával, a Pénziránytű Alapítvány oktatási igazgatóhelyettesével beszélgettünk.
Milyen céllal jött létre a Pénziránytű Alapítvány, és ezzel kiket szeretnének elérni, támogatni?
A Pénziránytű Alapítvány 2008 szeptemberében jött létre, hogy - akárcsak egy “iránytű” - segítse a tájékozódást és pénzügyi tudatosságot fejlesztő tananyagokat, programokat dolgozzon ki, valósítson meg. Alapítóink a Magyar Nemzeti Bank, a Magyar Bankszövetség és a Diákhitel Központ. Az iskolai pénzügyi nevelést többek között tananyagfejlesztéssel, iskolahálózati programokkal, versenyekkel, tanárképzésekkel támogatjuk. Hangsúlyoznám, hogy a kisiskolás korban megkezdett pénzügyi szemléletformálás hozzájárul az egyének és családok felelős, megalapozott pénzügyi döntéshozatalához. Fejlesztéseink révén ma már óvodától érettségiig minden korosztály találkozhat mindennapi pénzügyi ismeretekkel.
Milyen lehetőségek segítik a pedagógusokat, hogy diákjaik pénzügyi tudatosságát fejleszthessék?
Az elmúlt 10 évben már több mint 3,4 millió pénzügyi ismeretekkel kiegészített ingyenes tankönyv és munkafüzet került a diákok iskolatáskájába, ilyenek többek között az „Iránytű a pénzügyekhez” című középiskolai és a „Küldetések a pénz világában" című általános iskolai, akkreditált tankönyvek. Mindkettő folyamatosan frissített tartalommal és AR (kiterjesztett valóság) megoldásokkal kiegészülve segíti a fiatalok pénzügyi nevelését.
A mindennapi pénzügyi ismeretek általános- és középiskolában is egyrészt az állampolgári ismeretek tantárgy részeként jelennek meg, emellett a pénzügyi téma nagyon jól integrálható a matematika, a földrajz és a környezetismeret tantárgyakba is. Az ismeretek tanórai átadását támogatják az Állampolgárok pénzügyei munkafüzeteink, illetve a 3-9. osztályos, pénzügyi fejezettel kibővített matematika munkafüzetekben és tankönyvben, a 3. és 4. osztályos környezetismeret munkafüzetekben is külön fejezet foglalkozik a mindennapi pénzügyi ismeretekkel. Minden tananyagunk digitálisan is elérhető, tankönyveink és kiadványaink ingyenesen állnak a tanárok, a diákok és az érdeklődő családok rendelkezésére. Mindemellett a középiskolai könyvünket digitálisan feldolgozó, a PÉNZ7 tanórák megtartását támogató e-learning portált is fejlesztettünk. Versenyek, tanári és diákpályázatok, mobiltelefonon elérhető alkalmazások, a tanórákon és otthon is online játszható kvízek, játékok, oktató videók és animációk, pénzügyi személyiségtesztek és oktató szimuláció is segíti a pénzügyi képességek és attitűdök fejlesztését.
Fontosnak tartjuk a széleskörű, a korosztályoknak megfelelő, akár játékos szemléletformálást. Az 5-12 évesek pénzügyi tudatosságát a Pénziránytű Iskolahálózat általános iskolái és az érdeklődő óvodák számára ingyenesen elérhető Suska és Zsozsó a Hőssuliban, valamint az Erdei Lakoma társasjátékok fejleszthetik. Az Értem a pénzem társasjátékunk pedig 13 éves kortól pénztörténeti időutazásra invitálja a fiatalokat. Mindemellett a PÉNZ7 Pénzügyi és vállalkozói témahét pénzügyi tananyagainak fejlesztésében és a rendezvény lebonyolításában 11 éve meghatározó szerepet játszunk.
Ahhoz, hogy a fiatalokat megfelelően tudják fejleszteni elengedhetetlen a pedagógusok képzése is. Őket mivel tudják segíteni?
A pedagógusokat ingyenes, akkreditált képzésekkel, workshopok szervezésével, felkészítő tananyagokkal segítjük annak érdekében, hogy szakmai, módszertani és digitális kompetenciáik is fejlődhessenek. A jó gyakorlatok megosztásának és a helyi igények kielégítésének fontos eszköze a már több mint 620 taggal rendelkező iskolahálózatunk és a bázisiskola programunk, melyek számos előnyt biztosítanak nemcsak hálózati tagiskoláinknak, hanem minden érdeklődő pedagógusnak és természetesen a tanulóknak is.
Mit jelent az, hogy egy iskola Pénziránytű Bázisiskola? Mit kínál az általános- és a középiskolák számára?
A Pénziránytű Alapítvány a Mastercarddal együttműködésben hozta létre Bázisiskola Programját, melynek fő célja, hogy a pénzügyi nevelés modern eszköztárát a diákok lakhelyének közelében is elérhetővé tegye. Országszerte 10 helyszínen, bázisiskoláink igényesen kialakított Pénzügyi Tudás Otthona termeiben 45 és 90 perces ingyenes foglalkozások várják a 7-12. évfolyamos diákcsoportokat. Az élménypedagógiai módszerekkel és digitális eszközökkel támogatott, rendhagyó tanórákat a bázisiskolák képzett trénerei tartják. A foglalkozások kihelyezett földrajz, matematika, állampolgári ismeretek, vagy akár osztályfőnöki órák keretében is látogatható.
A program indulása óta országosan már több mint 24 ezer diák vett részt bázisiskolai foglalkozásokon. Kaposváron, a Noszlopy Gáspár Közgazdasági Technikum 2022 óta közel kétszáz ingyenes bázisiskolai élményprogramot bonyolított le, amelyeken mintegy ötezer általános- és középiskolás diák vett részt. A foglalkozások többségét a bázisiskolában tartották, de voltak kihelyezett programok is. Szeretettel várjuk a térség pedagógusainak és diákcsoportjaiknak jelentkezését, egy gyors időpontegyeztetés után már érkezhetnek is hozzánk az ingyenes élményórára.
Milyen visszajelzéseket kaptak a foglalkozások során?
A bázisiskola foglalkozásokon részt vevő diákokat kísérő pedagógusok körében elégedettségi felmérést készítettünk. A program legnagyobb előnyeként a válaszadók egyrészt azt jelölték meg, hogy a foglalkozások a diákok mindennapi életében hasznos témákat dolgoznak fel gyakorlatias formában. Másrészt kiemelték, hogy az élménytanórák jól aktivizálják a diákokat, akik így tulajdonképpen szórakozva tanulnak.
Tapasztalataik szerint összehasonlítva más országokkal, hogy áll a magyar diákok pénzügyi műveltsége?
Szakmai fejlesztő munkánkat folyamatos monitorozás és kutatás kíséri. Az Oktatási Hivatallal közösen elkészítettük a nemzetközi PISA 2022 pénzügyi műveltség mérés hazai kutatási jelentést. Az eredmények alapján elmondhatjuk, hogy majd minden harmadik magyar diák kifejezetten magas pénzügyi műveltséggel rendelkezik, és a hazai tanulók 82 százaléka bír a társadalmi szempontból elvárható vagy annál magasabb szintű pénzügyi képességekkel. Mindezek mellett a folyamatosan változó pénzügyi környezetben továbbra is nagy szükség van a célirányos pénzügyi szemléletformálásra.
Kutatásainkból kitűnik az is, hogy a fiatal generációk pénzügyi nevelésében meghatározó szerepet játszik a család és az iskola. A családban nagyon fontos, hogy a gyermekeket már idejekorán vonják be a pénzügyi döntésekbe, kapjanak koruknak megfelelő önállóságot, illetve idővel férjenek hozzá a rendelkezésükre álló pénzügyi termékekhez, legyen például bankkártyájuk, bankszámlájuk.
A családi mintákat kiegészíti, finomítja, ha szükséges, helyettesíti az iskolai pénzügyi nevelés. A legfontosabb kihívás a gyermekeknél, hogy kialakuljon mértéktartásuk, lássák a szükségletek és vágyak közötti különbségeket, megtanulják a családi költségvetés készítésének alapjait, értsék meg a megtakarítás és pénzügyi tervezés fontosságát, illetve segítsük őket a pénzügyek digitalizálódásával, a kiberbiztonsággal kapcsolatos ismeretek és magatartásformák elsajátításában.
KAPCSOLÓDÓ HÍREK
A Lampingból érkezett adomány az anyaotthonba
Több doboznyi adományt gyűjtöttek össze a Kaposvári SZC Lamping József Technikum és Szakképző Iskola diákjai és tanárai a Borostyánvirág Anyaotthon lakói számára. A ruhákat és játékokat december 17-én juttatták az otthonba, amelyet a lakók december 25-én
KSZC
Adventi kedvesség a szépkorúaknak
Feldíszítették a termet és felszolgálták az ünnepi vacsorát az Együtt-Egymásért Nyugdíjas Klub tagjai számára a Kaposvári SZC Széchenyi István Technikum és Szakképző Iskola diákjai. Az adventi rendezvénybe Bók Annamária, Molnár Vivien, Tóth Dorina Dóra és
KSZC
Év végi igazgatási szünet a KSZC-nél
December 23-tól január 3-ig nem lehet majd ügyeket intézni a Kaposvári Szakképzési Centrum központjában és intézményeiben. Az új évben január 6-ától ismét az érdeklődők rendelkezésére állnak KSZC munkatársai.
KSZC